První měsíc provozu prokázal kvalitu vlaků Pendolino i bezproblémový provoz rychlostí až 200 km/h na české železnici. Cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně dvou plánovaných zastávek zvládlo nejrychleji za 85 minut průměrnou rychlostí 116 km/h. Bylo to o 10 minut méně, než určuje jízdní řád.

„Pouhý měsíc provozu Pendolina z Prahy do Českých Budějovic je krátká doba na komplexní hodnocení, ale už teď se ukazuje vyšší zájem cestujících o tyto spoje a zároveň i to, že na české infrastruktuře lze s našimi vlaky jezdit rychlostí až 200 km/h,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Pendolino naplno využívá technologii naklápění vozové skříně. Díky tomu může projet rychleji trať z Prahy do Bystřice u Benešova s mnoha malými oblouky a jinak nižší rychlostí, ale také na dvou přímějších úsecích dosáhnout rychlosti až 200 km/h. Na vybraných místech jede až o 30 km/h rychleji ve srovnání s klasickou soupravou sestavenou z běžných osobních vozů tažených lokomotivou.

Pendolino v Českých Budějovicích

Praha – České Budějovice: Nejrychleji za 85 minut

Spoj IC Pendolino do Českých Budějovic je pokračováním vlaku z Ostravy. V Praze má za sebou už více než 350 kilometrů po nejfrekventovanější trati v Česku, přesto z 31 jízd na jih Čech jich bylo 23 včas. „V 15 z 31 dní dokázalo Pendolino zvládnout cestu z Prahy do Českých Budějovic včetně obou plánovaných zastávek za méně než 95 minut a rekordní čas byl dokonce o 10 minut kratší oproti plánované jízdní době. Také v opačném směru, kdy jsou České Budějovice výchozí stanicí, dokáže jet Pendolino rychleji a do Prahy dorazilo v devíti případech pár minut před plánovaným příjezdem,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Statisticky dorazilo Pendolino z Prahy do Českých Budějovic včas v 72 % jízd a v opačném směru byl včasný příjezd v 96 %. Jízda včas je v rámci tolerance do 5 minut. Největší časovou úsporu dosahují Pendolina mezi Prahou a Táborem, kde díky naklápění vozové skříně dosahují ve srovnání s klasickou soupravou vyšší rychlosti, a to až 200 km/h. Naopak velmi ostré jízdní doby jsou mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, kde dochází ke zdržení vlaků o 2 až 3 minuty. Skutečně dosažené jízdní doby Pendolin mezi výchozí a cílovou stanicí ale dokazují, že plánovaných 95 minut je s dostatečnou rezervou. V jízdním řádu 2026 tak dojde především k úpravám časů příjezdů a odjezdů do jednotlivých zastávek po cestě.

Pendolino je nejrychlejší spoj z Moravy do Jihočeského kraje. Z Ostravy do Tábora trvá cesta 4 hod. 6 min. a do Českých Budějovic 4 hod. 44 min. Z Olomouce jsou tyto časy skoro o hodinu kratší. Díky přípojům ve Veselí nad Lužnicí jsou z Moravy snadno dostupná i další místa v regionu, např. Jindřichův Hradec a Třeboň.

Velmi rychlé spojení Prahy a Jihočeského kraje zajišťují i ostatní Jižní expresy, které trasu mezi Prahou a Táborem urazí za hodinu a mezi Prahou a Českými Budějovicemi za cca 1 hod. 40 minut.

Další informace o vlacích Pendolino naleznete zde. 

Pendolino - 200 km/h